
Kultura koreańska staje się coraz bardziej popularna na całym świecie. Dużym zainteresowaniem cieszą się k-dramy, gatunek muzyki k-pop, czy koreańska kuchnia. Wiele osób zaczyna jednak interesować się tym, co kryje się głębiej. Jednym z takich tematów jest mitologia koreańska. To ważna część duchowości i historii mieszkańców Korei. Dzięki jej zrozumieniu łatwiej również zrozumieć dzisiejszą Koreę oraz jej konteksty kulturowe.
Spis treści:
Wprowadzenie do mitologii koreańskiej
Mitologia koreańska, choć mniej znana w Europie niż ta grecka czy nordycka, stanowi niezwykle bogaty system wierzeń. Kształtowała się ona przez tysiące lat w rytmie życia społeczności rolniczych i górskich, typowych ówcześnie dla Półwyspu Koreańskiego. W przeciwieństwie do religii zorganizowanych koreańska mitologia i koreańskie legendy nie posiadają jednej księgi ani centralnej instytucji. Zamiast tego opierają się przede wszystkim na lokalnych tradycjach, praktykach rytualnych i przekazie ustnym. Wszystkie one często łączą elementy szamanizmu, kultu przodków, a także wpływy taoizmu, buddyzmu i konfucjanizmu.
Mitologia jako element codzienności
W kulturze ludowej mity nie były jedynie opowieściami. Koreańskie legendy i mity stanowiły przede wszystkim narzędzie interpretacji rzeczywistości. Dzięki nim wyjaśniano choroby, tłumaczono nieurodzaje, szczęście, a nawet określano miejsce pochówku zmarłych. Ich znaczenie nie ograniczało się zatem do symboliki. Mity i legendy miały praktyczną funkcję społeczną i religijną, były obecne w świętach, rytuałach przejścia oraz w strukturze społeczności.
Źródła koreańskiej mitologii
Według Encyclopedia of Korean Folk Beliefs mitologia koreańska posiada trzy główne źródła. Są nimi:
- Minsoksinang (민속신앙) – czyli ludowe wierzenia oraz legendy przekazywane poza oficjalną doktryną religijną, obejmujące m.in. kult domowych bóstw, wróżbiarstwo, kult talizmanów oraz tradycyjną medycynę ludową.
- Maeulsinang (마을신앙) – wiarę wspólnotową skupioną wokół opiekuńczych bóstw wsi, takich jak bogowie gór (Sansin), wody (Susin), drzew (Moksin) czy nieba (Cheonsin).
- Musoksinang (무속신앙) – system wierzeń szamańskich, którego centralną postacią była szamanka mudang, a rytuały zwane gut miały na celu uzdrawianie, komunikację z duchami i oczyszczanie przestrzeni.
Koreańska mitologia jest zatem czymś niezwykle głęboko zakorzenionym wśród mieszkańców Półwyspu Koreańskiego. Zgodnie z tym podziałem, ma ona charakter zarówno ludowych wierzeń i mądrości, a także pewien pierwiastek religijny.
Wiara w duchy i bóstwa
W mitologii koreańskiej niezwykle ważną rolę odgrywa wiara w duchy i bóstwa związane z konkretnymi miejscami: domem, wsią, górą czy rzeką. Ich obecność i przychylność zapewnić mogła szereg korzyści. Wśród nich najczęściej wymienić można ochronę, płodność, zdrowie oraz pomyślność. Wierzono, że zaniedbanie rytuałów lub zlekceważenie duchów może ściągnąć na społeczność różne nieszczęścia. Szczególną rolę odgrywali:
- Bogowie domowi (jak Seongju, bóg domu) – ich przychylność miały zapewniać domownikom spokój, dostatek oraz zdrowie. Wiele rytuałów, mających na celu zdobycie ów przychylności, odprawianych było przez kobiety. Przekazywały one również wiedzę na ich temat następnym pokoleniom.
- Bóstwa wsi i gór (jak Sansin, bóg gór) – ich przychylność miała zapewnić korzyści mieszkańcom danej społeczności. Dzięki wstawiennictwu tych bóstw społeczność mogła liczyć między innymi na pomyślność zbiorów. Z reguły, rytuały mające zdobyć przychylność tych bóstw odprawiano sezonowo, w określonym miejscu ważnym dla społeczności.
- Złośliwe duchy (gwishin) – były to byty, które mogły sprowadzić na ludzi cierpienie, choroby, a nawet śmierć. Przed wpływem złośliwych duchów starano się zatem w jakiś sposób obronić. Do tych celów służyły między innymi określone talizmany czy ceremonie prowadzone przez szamanów.

Rola rytuałów i tabu
W koreańskich wierzeniach istniało pojęcie bujeong (부정), które oznaczało „nieczystość” mogącą zakłócić rytuał. Wierzono, że obecność takich nieczystości — fizycznych lub duchowych — może zniechęcić bóstwa albo sprowadzić nieszczęście. Dlatego przed każdym obrzędem bardzo ważne było dokładne oczyszczenie miejsca i uczestników. Robiono to na różne sposoby: np. zawieszano specjalne lina tabu (geumjul) wokół miejsca rytuału, by wyznaczyć jego świętą przestrzeń. Używano też wody z solą, gliny albo ostrych przypraw (jak chili), żeby symbolicznie oddzielić świat duchów od codziennego życia.
Szamanizm jako fundament wierzeń
Szamanizm koreański, znany jako musok (무속), to najstarsza i najbardziej pierwotna forma religijności na Półwyspie Koreańskim. Jest nie tylko systemem wierzeń, ale przede wszystkim praktyką. Co więcej, jest to praktyka nadal żywa i funkcjonująca do dziś, zwłaszcza na prowincjach, poza dużymi ośrodkami miejskimi. W centrum tego systemu znajduje się mudang – szamanka, która działa jako medium między światem ludzi a światem duchów.
Kim jest mudang?
Mudang to kobieta, która została wybrana przez duchy — często w sposób dramatyczny, poprzez tzw. sinbyeong (신병), czyli „chorobę duchową”. Podczas niej doświadcza silnych objawów psychicznych i fizycznych, które nie są na pierwszy rzut oka wytłumaczalne medycznie.
Tradycyjnie chorobę tę interpretowano jako wezwanie ze strony duchów do zostania szamanką. Uzdrowienie z niej przyjść miało natomiast dopiero po przeprowadzeniu rytuału inicjacyjnego zwanego naerimgut (내림굿), podczas którego następuje „zstąpienie ducha” (sinnaerim 신내림).
Tradycyjnie, w społeczeństwie koreańskim można wyróżnić dwa typy szamanek:
- Gangsinmu (강신무) – szamanki, które otrzymały duchowe powołanie (poprzez sinbyeong);
- Seseummu (세습무) – szamanki dziedziczne, które odziedziczyły funkcję po matce. W przeciwieństwie do Gangsinmu, kobiety te nie przechodziły przez „chorobę duchową”, będąc niejako szkolone do roli szamanki od najmłodszych lat.
Czym jest rytuał gut?
Gut (굿) to tradycyjny rytuał szamański odprawiany w celu nawiązania kontaktu z duchami, uzdrowienia, oczyszczenia przestrzeni lub zapewnienia szczęścia. Może być wykonywany dla jednej osoby, całej rodziny albo nawet całej wsi. Szamanka (mudang) prowadząca rytuał działa jako pośredniczka między światem ludzi a światem duchów i bóstw.
Gut ma formę widowiska. Łączy w sobie taniec, śpiew, muzykę, a także użycie symbolicznych przedmiotów. Każdy element ma swoje znaczenie i funkcję. Szamanka nosi kolorowe szaty rytualne, zwane mubok i korzysta z różnych narzędzi (mugu), takich jak miecze, wachlarze, dzwonki czy naczynia ofiarne.
W czasie rytuału odgrywa się kolejne sceny, które tworzą całość – nazywane są one gwaje (과정). Każda z nich poświęcona jest innemu bóstwu lub duchowi. Podczas niektórych części szamanka może wejść w stan transu i „stać się” danym duchem – przemawia wtedy w jego imieniu.
Ważnym elementem jest też muzyka rytualna muak (무악). Grana ona była na tradycyjnych instrumentach, takich jak bęben janggu, gong jing, czy flet taepyeongso. Rytm muzyki pomaga szamance wejść w trans i kierować emocjami zgromadzonych.
Rytuał gut może trwać od kilku godzin do kilku dni – w zależności od jego celu. Przykładowe rodzaje gut to:
- Naerimgut (내림굿) – inicjacja nowej szamanki,
- Jesa-gut – rytuał dla duchów przodków,
- Salpuri-gut – ceremonia oczyszczenia ze złych wpływów (tzw. „sal”),
- Dongje-gut – rytuał wiejski dla pomyślności całej społeczności.

Funkcje szamanizmu w społeczeństwie
Szamanizm nie był nigdy jedynie „religią”. Pełnił konkretne funkcje społeczne i terapeutyczne. Mudang była jednocześnie kapłanką, doradczynią, psychoterapeutką i opiekunką wspólnoty. Pomagała ludziom ze swojej społeczności w sprawach chorób, niepomyślności czy różnych problemów osobistych. Była ona zatem naprawdę istotną częścią wspólnoty.
Przeżycia duchowe i trans
W trakcie rytuału szamanka wchodzi w stan transu. Podczas niego, częściowo traci kontakt z rzeczywistością, ale zachowuje jednocześnie kontrolę nad przebiegiem ceremonii. Ten stan zwany gangsin (강신) prowadzi do gongsu – przekazywania woli bóstw i interpretacji znaków. Szamanka może wówczas nawet doświadczać wizji, bólu fizycznego, nadzwyczajnych zmysłowych doznań czy proroczych snów.
Ciekawostką jest to, że w szamanizmie istnieje coś w rodzaju duchowego dziedziczenia. Młoda szamanka może zostać „duchową córką” (sinttal, 신딸) starszej mudang. Uczy się wtedy od niej, jak odprawiać rytuały i żyć w zgodzie z duchami.
Mit Tanguna – koreańskie legendy dotyczące narodzin państwa koreańskiego
W centrum koreańskiej mitologii znajduje się opowieść o Tangunie (단군). To legenda, która wyjaśnia, jak powstało pierwsze koreańskie państwo i skąd pochodzi naród koreański. Jest to mit założycielski — podobnie jak historia o Romulusie w Rzymie czy o Lechu w Polsce. Spisano go po raz pierwszy w XIII wieku w kronice Samguk Yusa, choć najprawdopodobniej był przekazywany ustnie już dużo wcześniej.
Historia Tanguna — boskie pochodzenie narodu
Według mitu Tangun był synem Hwanunga, boskiego władcy niebios, który zstąpił na ziemię, by rządzić i przynieść cywilizację. Hwanung wybrał świętą górę Taebaek (prawdopodobnie obecne Paektusan lub Myohyangsan), by tam założyć swoją siedzibę i prowadzić ludzi ku porządkowi.
Dwa zwierzęta — niedźwiedzica i tygrys — prosiły Hwanunga, by uczynił je ludźmi. Władca poddał je próbie: miały przez 100 dni przebywać w jaskini, żywiąc się jedynie czosnkiem i piołunem, bez światła słonecznego. Tygrys nie wytrzymał próby, ale niedźwiedzica wytrwała i przemieniła się w kobietę. Została żoną Hwanunga i urodziła mu syna — Tanguna.
Ten bosko-ludzki potomek założył pierwsze koreańskie państwo – Gojoseon – w 2333 r. p.n.e. Stolicą uczynił miasto Asadal, a jego panowanie miało przynieść ludziom sprawiedliwość, harmonię i porządek.
Symbolika i znaczenie koreańskiej legendy o Tangunie
Mit Tanguna to nie tylko opowieść o założycielu pierwszego koreańskiego państwa. To również bogata w symbole historia o relacji między człowiekiem, naturą i siłami nadprzyrodzonymi. Każdy element tej opowieści niesie głębsze znaczenie — kulturowe, duchowe i społeczne
- Góra jako miejsce zstąpienia boga oznacza łącznik między niebem a ziemią – element często spotykany w wierzeniach szamańskich. W szamanizmie koreańskim to właśnie na szczytach gór mieszkają najpotężniejsze bóstwa.
- Czosnek i piołun; w wierzeniach ludowych Korei mają one działanie oczyszczające i ochronne — zarówno fizycznie, jak i duchowo. Czosnek do dziś uchodzi również za „odstraszający” zło, a piołun ma właściwości lecznicze i rytualne.
- Niedźwiedzica, która wytrwała próbę, symbolizuje cierpliwość, wytrwałość i gotowość do duchowej przemiany. Jej przemiana nie jest tylko fizyczna — to również oczyszczenie i przygotowanie do nowej roli: matki boskiego potomka.
Mit o Tangunie zawiera wiele znanych motywów. Mówi o duchowej próbie, poświęceniu, przemianie, boskim pochodzeniu i wprowadzeniu ładu. Jego znaczenie jest wciąż obecne — w szkołach, świętach narodowych, sztuce, książkach i filmach. To nie tylko stara opowieść, ale ważna część koreańskiej kultury i tożsamości.
Mimo że mit o Tangunie nie jest uznawany za fakt historyczny, jego rola w kulturze i edukacji Korei jest nie do przecenienia. Współcześnie, w kontekście politycznym bywa on wykorzystywany jako symbol jedności Koreańczyków — zarówno tych z północy, jak i południa. Legenda Tanguna pełni zatem funkcję mitu jednoczącego.
Mity kosmogoniczne i ich znaczenie
Każdy naród ma swoje historie o tym, jak powstał świat, przyroda i człowiek. W Korei takie opowieści nazywa się mitami kosmogonicznymi, czyli mitami o stworzeniu. Są one mocno związane z lokalnymi wierzeniami, krajobrazem i tradycjami. Nie tworzą jednej wersji wydarzeń jak w niektórych religiach. Występują w wielu odmianach, zależnie od regionu, i przez długi czas były przekazywane ustnie — z pokolenia na pokolenie.

Różnorodność mitów o początku
W odróżnieniu od biblijnego stworzenia ex nihilo („z niczego”), koreańskie mity kosmogoniczne mają charakter organicystyczny. Oznacza to, że świat najczęściej powstaje jako rezultat rozwoju, transformacji lub działania sił natury i duchów. W niektórych regionach pojawia się motyw oddzielenia nieba i ziemi, w innych zaś wyłonienie się świata z chaosu.
Elementy wspólne dla kosmogonii koreańskiej
Choć mity różnią się regionalnie, wiele z nich ma wspólne motywy. Jednym z nich jest trójdzielna struktura świata, według której składa się on z nieba (cheon), ziemii (ji) oraz człowieka (in). Triada ta charakterystyczna jest nie tylko dla mitologii, lecz jej ślady odnaleźć można również w filozofii konfucjanizmu czy tradycji szamanistycznej.
Kolejnym elementem wspólnym jest wiara w procesy transformacji. W skrócie oznaczają one to, że świat miał powstać w wyniku naturalnego procesu, a nie jednorazowego aktu. Proces ten często wymagał określonego wysiłku duchowego, wykazania się pokorą lub nawet poniesienia konkretnej ofiary.
W mitologii koreańskiej zaobserwować możemy również silne ożywienie natury. Elementy przyrody, takie jak góry, wody, ogień czy wiatr nie były jedynie tłem, martwym elementem świata. Traktowano je jako żywe byty, mające swoją świadomość i często niejednokrotnie swoją wolę.
Kosmogonia a życie społeczne Koreańczyków
Legendy i mity pełniły funkcję nie tylko narracyjną, ale przede wszystkim integrującą. Pomagały wspólnocie zrozumieć jej miejsce w świecie, relacje z przodkami i duchami oraz sens rytuałów rolniczych czy ochronnych.
W wielu regionach wiejskich mity kosmogoniczne były podstawą dla tzw. dongje – wspólnotowych rytuałów sezonowych, w których mieszkańcy modlili się do bogów o urodzaj, zdrowie i spokój. Rytuały te często odbywały się w specjalnych miejscach – pod świętym drzewem, przy kamiennym kopcu lub w lesie uznanym za siedzibę bóstwa.
Dziś wielu Koreańczyków nie traktuje tych opowieści dosłownie, ale ich ślady wciąż są widoczne w codziennym życiu. Mitologia koreańska pojawia się np. w języku — w przysłowiach i zwrotach. Widać ją też w sztuce, gdzie pojawiają się smoki, duchy czy roślinne wzory, a także w architekturze, np. w pagodach i symbolice kierunków świata.
Do dziś w Korei bardzo często wybiera się miejsce pod budowę domu z uwzględnieniem utrwalonych w legendach i mitach zasad. Praktyka wyboru takiego miejsca zwana jest w języku koreańskim pungsu-jiri.
Zrozumienie tych mitów nie tylko ubogaca wiedzę o Korei, ale też pozwala lepiej zrozumieć, jak silne jest w tamtej kulturze poczucie związku człowieka z siłami natury, duchami i rytuałem. To także cenna lekcja dla każdego, kto uczy się języka. Wiele z tych motywów znajduje bowiem odzwierciedlenie w codziennej frazeologii i symbolice.

Koreańska mitologia dziś
Chociaż dziś żyjemy w świecie technologii i internetu, koreańska mitologia wciąż jest obecna. Przybiera nowe formy i zyskuje nowe znaczenie. Współczesna Korea umiejętnie łączy nowoczesność z tradycją. Dawne mity można spotkać w popkulturze, w szkole, a nawet w codziennym życiu.
Mitologia w kulturze popularnej
Jednym z najbardziej widocznych przejawów obecności mitologii jest popkultura. W ostatnich latach powstało wiele filmów i seriali inspirowanych mitami i szamanizmem. Przykładem tego typu dzieł są między innymi:
- „Tale of the Nine Tailed” – dramat oparty na legendzie o gumiho, lisie z dziewięcioma ogonami, który w koreańskim folklorze bywa zarówno zabójczym demonem, jak i tragicznie zakochaną postacią.
- „Arang and the Magistrate” – opowieść oparta na legendzie o duchu dziewczyny, który domaga się sprawiedliwości.
- „The Great Shaman Ga Doo Shim” – serial młodzieżowy ukazujący świat duchów i walkę ze złem, czerpiący garściami z tradycyjnego musok.
Motywy z koreańskich mitów, takie jak smoki, duchy, demony (gwishin), bogowie gór (Sansin) czy rytuały oczyszczające, można znaleźć nie tylko w tradycyjnych opowieściach. Pojawiają się też w grach, komiksach (manhwa) i książkach fantasy z Korei.
Współczesna rola szamanów
Mimo sekularyzacji i modernizacji szamanizm koreański nie zanikł. Co więcej — w niektórych środowiskach przeżywa swoisty renesans. Współcześni mudang prowadzą rytuały dla ludzi zmagających się z depresją, chorobami, kryzysami osobistymi czy duchowymi. Ich rola zmienia się, ale rdzeń działalności — pomoc, uzdrawianie, prowadzenie — pozostaje taki sam jak przed wiekami.
W dużych miastach można znaleźć nowoczesne świątynie i miejsca, gdzie odbywają się rytuały. Szamani coraz częściej łączą tradycję z technologią — prowadzą rytuały online, doradzają przez internet, a nawet pokazują swoją pracę na YouTube i TikToku.
Mitologia w edukacji i tożsamości narodowej
Mit Tanguna i inne opowieści kosmogoniczne są dziś częścią edukacji historyczno-kulturowej w koreańskich szkołach. Pomagają one młodemu pokoleniu rozumieć własne korzenie, a zarazem budować poczucie ciągłości narodowej. Upamiętnieniem tego mitu jest tzw. Dzień Założenia Narodu (Gaecheonjeol), obchodzony 3 października. To święto państwowe przypomina, że mit może być jednocześnie elementem kultury i narzędziem formowania wspólnoty.
Współcześnie wiele rodzin nadal praktykuje rytuały przodków (jesa), stawiając ofiary i modląc się za zmarłych. Obchody takich świąt jak Chuseok czy Seollal (koreański Nowy Rok) również pełne są odniesień do mitologii, duchów i symbolicznych aktów łączenia się z przeszłością.
Ponadto, wciąż istnieje społeczna wiara w talizmany (bujeok) czy rytuały oczyszczające przed ważnymi wydarzeniami.
Nauka języka koreańskiego w szkole Kierunek Wschód
Jeśli interesuje Cię mitologia Korei i chcesz lepiej ją poznać, a przy okazji nauczyć się języka koreańskiego — zapraszamy na darmową lekcję próbną online w szkole Kierunek Wschód.
Nasze zajęcia prowadzą doświadczeni nauczyciele, którzy znają nie tylko język, ale też kulturę i historię Korei.
Oferujemy wiele grup — zarówno dla początkujących, jak i bardziej zaawansowanych. Uczymy w sposób praktyczny i ciekawy, korzystając ze sprawdzonych materiałów. Nasze lekcje pomagają szybko zacząć mówić po koreańsku.
Zespół Kierunku Wschód zawsze chętnie odpowie na Twoje pytania — zarówno o język, jak i o kulturę. Dołącz do nas i przekonaj się, że nauka może być ciekawą podróżą w świat koreańskich mitów, tradycji i codziennego życia.